Fibromyalgian aiheuttama päänsärky ja migreeni

Päänsärky  ja krooninen migreeni on yksi fibromyalgian yleisimmistä oireista. Se on itse asiassa yksi peruskriteeri diagnoosille.

Jotkut tutkimukset osoittavat että jopa 75 % fibromyalgiapotilaista kärsivät päänsärystä. Migreenistä kärsii noin 50 % potilaista.

Päänsärkyjen syy

Taustalla olevaa syytä ei vielä ole pystytty selvittämään. Asiasta on monenlaisia teorioita, mutta ei mitään konkreettista.

Jotkut sanovat stressin vaikuttavan suoraan päänsäryn voimakkuuteen. Se voi olla lievää tai todella vakavaa, migreeni tyyppistä, särkyä.

Fibromyalgiaan liittyy läheisesti lihaskipu olkapäissä ja hartioissa. Tämä voi osaltaan vaikuttaa päänsärkyyn ja migreeniin. Toisaalta se voi myös aiheuttaa pahoinvointia  ja huimausta.

Valoherkkyys

Eräässä kyselyssä fibromyalgiasta kärsiviltä kysyttiin valoherkkyydestä. Tulokset olivat seuraavat:

  • Yli puolet vastanneista sanoivat olevansa valoherkkiä.
  • 97 % vastanneista sanoivat että valo oli laukaiseva tekijä kivuille.

Riskitekijät

Useimmiten fibromyalgiaa esiintyy enemmän naisilla kuin miehillä. Monesti myös puhutaan, että sairaus voi periytyä. Jos esimerkiksi äidilläsi tai isoäidilläsi on tämä sairaus, se voi hyvinkin olla myös sinulla.

Toisaalta on myös tutkimuksia, jotka osoittavat että virusinfektio tai esimerkiksi onnettomuus voivat laukaista sairauden. Myös jokin dramaattinen asia elämässä voi olla aloituspiste päänsärylle ja muille oireille.

Miltä päänsärky oireet tuntuvat?

Jotkut ovat kuvailleet niitä näin:

  • terävä kipu
  • yksipuoleinen kipu kasvoissa
  • säteilee kaulaan ja hartioiden lihaksiin
  • herkkyys valolle, hajuille ja äänille

Muita oireita

Muita sairauteen liittyviä oireita ovat mm:

  • kipu
  • väsymys
  • unihäiriöt
  • keskittymisongelmat
  • muistiongelmat
  • ahdistus
  • masennus
  • lihasjäykkyys aamuisin
  • pistelyä käsissä ja jaloissa
  • ärsyyntyneen suolen oireyhtymä
  • virtsaamisongelmat
  • kouristukset kuukautisten yhteydessä

Hoito

Ennaltaehkäisy on yksi parhaista hoitomenetelmistä. Jokainen yksilö on erilainen, joten sama hoitomuoto ei sovi kaikille. On parasta kokeilla ja tutkia omaa oloa eri hoitojen yhteydessä ja niiden jälkeen.

Stressin välttäminen

Oppimalla vähentämään stressiä voit vaikuttaa dramaattisesti päänsärkyjen ilmentymiseen. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. On olemassa kuitenkin yksinkertaisia ja tehokkaita tapoja joilla voi vähentää stressiä päivittäisessä elämässäsi.

  • Hymyile ja naura päivittäin niin paljon kuin mahdollista. Se auttaa kehoasi voimaan paremmin.
  • Lepää riittävästi.
  • Ota aikaa perheen ja ystävien kanssa olemiseen.
  • Ole positiivinen ja iloitse päivän mittaan pienistäkin ilonaiheista.
  • Nauti luonnosta.
  • Etsi sinulle sopiva harrastus, joka auttaa sinua pitämään mielesi poissa sairaudesta.

Ruokavalio

Joskus tietyt ruoka-aineet, kuten suklaa, punaviini tai sitrushedelmät, voivat aiheuttaa päänsäryn. Tee tarvittavat muutokset ruokavalioosi, jotta voit paremmin.

Miten onnistut siinä? Voit pitää päiväkirjaa. Kirjaa sinne nauttimasi ruoat, välipalat ja juomat sekä kipuoireesi. Tutki esimerkiksi kerran pari kuukaudessa onko joillain ruoka-aineilla suora yhteys kipuihisi. Ota huomioon että joskus ruoka aineet voivat vaikuttaa monen päivän ajan tai aiheuttaa oireita vasta myöhemmin parin päivän päästä.

Ruokatottumukset vaikuttavat myös suoliston toimintaan, joka voi laukaista päänsärkykohtauksia. Varmista riittävä kuitujen saanti, joka helpottaa vessassa käyntejä. On myös olemassa lisäravinteita, jotka auttavat ummetuksen hoidossa. Alla yksi idea.

Lisäravinteet

Yksi hyvin yleinen lisäravinne jota on käytetty päänsäryn hoidossa, on magnesium. Tätä voi ostaa vaikka ruokakaupasta edullisesti.

Nesteytys

Nestevajaus voi suoraan aiheuttaa päänsärkyä. Varmista siis, että juot päivittäin riittävästi puhdasta vettä. Sokeripitoiset välipalat ja juomat pahentavat asiaa, joten niitä kannattaa välttää.

Syö säännöllisesti

Syömällä muutaman tunnin välein estät turhaa heittelyä verensokerissasi. Monesti suositellaan syömään kolme ateriaa päivässä. Hyvä ravitseva aamupala auttaa sinua päivän aikana. Voit myös kokeilla syödä välipaloja esimerkiksi pähkinöitä ja hedelmiä. Voit aamulla kuoria omenan ja pilkkoa sen muovirasiaan. Näin voit helposti viedä sen mukanasi.

Liikunta

Jos et ole harrastanut liikuntaa, voit kokeilla kevyttä harjoittelua. Reipas kävely, kipujesi sallimalla tavalla ja mahdollisuuksiasi mukaan, luonnon helmassa auttaa sinua liikkumaan ja myös rauhoittumaan.

Luonnontuotteet

Jos päänsärkysi johtuu jännityksestä tai kireydestä, voit kokeilla erinäisiä luonnontuotteita, jotka auttavat rentoutumaan ja poistamaan levottomuutta ja ahdistusta.

Lääkkeet

Ammattitaitoinen lääkäri on paras neuvomaan lääkkeiden käytössä.

Muita ideoita hoitoon

Perinteisten lääkkeiden lisäksi voit myös käyttää muita hoitomenetelmiä. Näistä esimerkkinä fysioterapia, kiropraktikko tai akupunktuuri, jotka voivat erityisen hyödyllisiä hartiaseudun lihaskipujen helpottamiseen.